Wykłady otwarte i inne przedsięwzięcia

W ramach wykładów otwartych towarzyszących różnym przedsięwzięciom przedstawiłem wiele pokazów i prezentacji multimedialnych na temat najnowszych osiągnięć w fizyce współczesnej.

Wykłady i nie tylko

fnw2.jpgW piątek 25 listopada 2022 r. Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile gościła klasę 6a ze Szkoły Podstawowej Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Pile, pod opieką Wychowawczyni – p. Ewy Metzger oraz p. Łukasza Biernackiego. Uczniowie  odwiedzili Katedrę Transportu oraz Katedrę Elektrotechniki. W trakcie odwiedzin Goście wzięli udział w wykładzie dra hab. Stanisława Różańskiego, prof. ANS, pt. „Fizyka na wesoło - ciekawe eksperymenty fizyczne". Młodzież miała okazję obejrzeć zaskakujące, a czasem  zabawne doświadczenia z różnych dziedzin fizyki, takich jak mechanika, dynamika bryły sztywnej, akustyka, statyka i dynamika cieczy, budowa molekularna cieczy oraz optyka falowa. Po zakończeniu prezentacji uczniowie zwiedzali laboratorium fizyki, gdzie mogli zapoznać się ze stanowiskami pomiarowymi wykorzystywanymi przez studentów ANS.

Fizyka na wesoło - pokazy doświadczeń

23.11.2021 r. o godz. 11 w ramach przedsięwzięcia Z elektrotechniką za pan brat odbył się wykład pt. Zielona energia i metody jej otrzymywania, który wygłosił dr hab. Stanisław Różański, prof. PUSS. W wykładzie uczestniczyli uczniowie drugiej klasy o profilu matematyczno-fizycznym z Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile.  Podczas wykładu omówiono takie zagadnienia jak:

- zjawisko fotosyntezy jako przykład konwersji światła wykorzystywany w przyrodzie, historia odkrycia zjawiska fotowoltaicznego i budowa  pierwszych ogniw fotowoltaicznych, rodzaje i budowa ogniw fotowoltaicznych pierwszej, drugiej i trzeciej generacji, wykorzystanie barwników, ciekłych kryształów i perowskitów w technologii ogniw fotowoltaicznych, działanie i budowa ogniw wodorowych oraz wykorzystanie energii wiatrowej.

Po zakończeniu wykładu uczniowie zwiedzali pracownię fizyki, gdzie zaprezentowane zostały działające modele odnawialnych źródeł energii (patrz relacja filmowa).

Galeria zdjęć

1. Festiwale Nauki 2009 - 2019

  • Nadprzewodniki wysokotemperaturowe – rewolucja w nauce i technice - FN 4.04.2019
  • Smak mechaniki kwantowej – zjawiska kwantowe w układach biologicznych - FN 19.04.2018
  • Dziwny świat mechaniki kwantowej a mechanizmy rządzące światem, czyli ciało i umysł człowieka oczami fizyka - FN 6.04.2017
  • Ogólna teoria względności Einsteina – odkrycie fal grawitacyjnych - FN 7.04.2016
  • Geneza świata materialnego – na tropie bozonu Higgsa (Nagroda Nobla z Fizyki 2013) -  FN 10.04.2014
  • Czy świat jest holograficznym złudzeniem? - FN 18.04.2013
  • Doświadczenie OPERA - Czy neutrina poruszają się szybciej niż prędkość światła? - FN 28.04.2012
  • Big Bang – Jak powstał Wszechświat? - FN 11.04.2011
  • Niezwykły stan materii – ciekłe kryształy - FN 21.04.2010 
  • Wielki zderzacz hadronów – LHC - FN 22.04.2009
  • 10 najważniejszych doświadczeń w fizyce - FN 22.04.2009

Inne przedsięwzięcia

  • Odkrycie fal grawitacyjnych – Nagroda Nobla z fizyki 2017. Wykład w ramach w ramach Nadnoteckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku – 12.01.2017 r.

https://ans.pila.pl/aktualnosci/sluchacze-nutw-poznawali-fale-grawitacyjne-1242.html

seminarium_not.jpg

Wykład wygłoszono również na inauguracji IV edycji Pilskiej Akademii Umiejętności w grudniu 2018 r.

http://www.pila.pl/pl/aktualnosci/6546-inauguracja-iv-edycji-pilskiej-akademii-umiejetnosci.html?css=style

prezentacja-inwest_park.jpg

  • 17.11.2011 roku zorganizowałem sesję popularnonaukową pt. Maria Skłodowska-Curie a promieniotwórczość, związaną ze 100-leciem nadania tej wybitnej uczonej nagrody Nobla. W sesji uczestniczyła młodzież szkół średnich.

https://ans.pila.pl/aktualnosci/rok-marii-sklodowskiej-curie-z-eksperymentami-w-tle-448.html  

https://ans.pila.pl/aktualnosci/rok-marii-sklodowskiej-curie-w-pwsz-432.html

Drzwi otwarte ANS w Pile

https://ans.pila.pl/aktualnosci/pwsz-otworzyla-drzwi-311.html

Impreza odbyła się 9 grudnia 2010 r. Podczas tego przedsięwzięcia Uczelnia pokazała uczniom szkół ponadgimnazjalnych specyfikę studiów, dając im możliwość wcielenia się w prawdziwych studentów uczestniczących w zajęciach.

    Wśród przedsięwzięć znalazł się m.in. gwiazdkowy wykład pt. Świat dźwięków i ciszy dra. hab. Stanisława Różańskiego, profesora PUSS. Ponieważ sam wykład mógłby okazać się zbyt skomplikowany dla naszych gości, prof. Różański za pomocą przeróżnych eksperymentów, wyjaśnił w prosty, doświadczalny sposób kwestie skomplikowanych praw fizycznych. Nie zabrakło więc dźwięków muzycznych, figur Chladniego, które powstały z kryształków soli, fal na wodzie, a także ognia w rurze Rubensa, który zrobił szczególne wrażenie.

     W Drzwiach Otwartych Uczelni udział wzięli nauczyciele i uczniowie m.in. z takich pilskich szkół jak: I Liceum Ogólnokształcące             im. M. Skłodowskiej-Curie, Zespół Szkół Ekonomicznych, Zespół Szkół im. Stanisława Staszica, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. KEN, Liceum Ogólnokształcące Towarzystwa Salezjańskiego.

Nauki Przyrodnicze na Scenie 5

https://ans.pila.pl/aktualnosci/fizyczne-demonstracje-ze-studentami-pwsz-560.html

       W dniach 21-22 września 2012 roku odbył się na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu
Ogólnopolski Festiwal „Nauki Przyrodnicze na Scenie 5”.  W Festiwalu uczestniczyła grupa studentów PWSZ : Adrian Kopinke, Ariel Jackowski, Leszek Groch oraz Paweł Socha pod kierunkiem prof. Stanisława A. Różańskiego. Studenci wystąpili w kategorii demonstracje, gdzie w 15 minutowych wystąpieniach  zaprezentowali serię doświadczeń z fizyki. A. Kopinke oraz A. Jackowski wystąpili z demonstracją pt. Kalejdoskop dźwięków natomiast L. Groch i P. Socha wystąpili z demonstracją pt. Ciśnienie wokół nas.

Nauki Przyrodnicze na Scenie 6

http://sons.amu.edu.pl/pl/poprzednie-edycje/2014/relacja-sons6 

W dniach 18-20 września 2014 roku odbył się kolejny Ogólnopolski Festiwal „Nauki Przyrodnicze na Scenie 6”.  W Festiwalu uczestniczył student PWSZ  Patrycjusz Smoliński, który przedstawił prezentację multimedialną pt. Odnawialne źródła energii - ogniwa wodorowe i ich zastosowanie.

Kampania promocyjna kierunków przyrodniczych

https://ans.pila.pl/aktualnosci/studia-na-kierunkach-inzynierskich-to-sie-oplaca-620.html

         28 lutego 2013 r., w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile, odbyło się spotkanie promujące studia na kierunkach ścisłych. Zainteresowanie projektem okazało się bardzo duże - na spotkanie w nowym budynku dla kierunków inżynierskich PWSZ, przybyło ponad 170 uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Pile; z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Hipolita Cegielskiego w Pile oraz z II Liceum Ogólnokształcącego w Pile.

     Podczas spotkania uczniowie mieli okazję nie tylko zapoznać się z nowoczesną bazą dydaktyczną dla kierunków inżynierskich, ale także wcielić się w rolę studentów podczas wykładu dra Kraczkowskiego, który mówił o fraktalach i teorii chaosu oraz wykładu prof. Stanisława Różańskiego pt. Kot Schrodingera a dekoherencja - nagroda Nobla z fizyki 2012.

Kalejdoskop dźwięku, czyli magiczny świat fal

https://ans.pila.pl/aktualnosci/kalejdoskop-dzwieku-czyli-magiczny-swiat-fal-224.html 

„Kalejdoskop dźwięku, czyli magiczny świat fal", to kolejny w Instytucie Politechnicznym wykład otwarty z fizyki połączony z prezentacjami, na który dr hab.  Stanisław Różańsk, prof. PUSS i zaprosił 15.12.209 r. uczniów pilskich szkół ponadgimnazjalnych.
      Prezentacja była kolejnym krokiem do zrozumienia pojęć fizycznych towarzyszących falom mechanicznym (w tym falom akustycznym). Profesor wprowadzając uczniów w tematykę, przedstawił szereg spektakularnych pokazów.

Komora mgłowa

Komora mgłowa jest detektorem śladowym przeznaczonym do obserwacji promieniowania jonizującego. Jeżeli nie wykorzystujemy w doświadczeniu żadnej substancji promieniotwórczej, to głównym źródłem cząstek jest promieniowanie kosmiczne.
      Zasada działania komory mgłowej polega na utrzymaniu znacznej różnicy temperatur między górną i dolną częścią komory. Górna ścianka komory wyłożona jest filcem, który nasącza się alkoholem izopropylowym. Dno komory stanowi zaczerniona płytka metalowa schłodzona do temperatury około 195 K za pomocą suchego lodu (zestalony dwutlenek węgla). Pary alkoholu izopropylowego opadają w kierunku dna komory (niższej temperatury), gdzie tworzą parę przechłodzoną. Padające na komorę cząstki promieniowania jonizują ośrodek tworząc zarodki kondensacji. W ten sposób powstaje ślad toru cząstki w postaci ścieżki kondensacyjnej. Aby ślady kondensacyjne cząstek były lepiej widoczne komorę oświetla się odpowiednio skierowanym, silnym źródłem światła. W komorze mgłowej można zaobserwować do kilkudziesięciu śladów cząstek na minutę.

EFEKT WIDOCZNY JEST NAJLEPIEJ PODCZAS OGLĄDANIA FILMU NA PEŁNYM EKRANIE

      Film pokazuje działanie komory mgłowej wykonanej w pracowni fizycznej ANS w Pile. Komora to niewielkie akwarium w kształcie prostopadłościanu wykonane ze szkła i otwarte z jednej strony. We wnętrzu akwarium, do górnej jego części przyklejono filc, który nasącza się alkoholem izopropylowym. Dolną część komory zamyka się zaczernionym i dobrze dopasowanym kawałkiem blachy o grubości kilku milimetrów. W celu zapewnienia szczelności komory brzegi między blachą i ściankami okleja się taśmą. Następnie w pudełku wykonanym ze styropianu umieszcza się suchy lód, na powierzchni którego ustawia się komorę. Blacha stykając się z suchym lodem schładza się po pewnym czasie (około 10 min) do bardzo niskiej temperatury. W dolnej części komory powstaje przechłodzona para alkoholu izopropylowego. Komorę oświetlamy silnym źródłem światła (np. można wykorzystać rzutnik).

     Patrząc uważnie na oświetloną okolicę dna komory obserwuje się dużą ilość śladów kondensacyjnych cząstek, których głównym źródłem jest promieniowanie kosmiczne

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"