Akademia Młodych Odkrywców

T5sAAAAASUVORK5CYII=  Akademia Młodych Odkrywców

Współpracuję z Akademią Młodych Odkrywców (AMO) przy ANS w Pile.  W latach 2012-2017 miałem przyjemność wygłosić następujące wykłady dla dzieci:

>> LINK << 

11 marca 2017 r. Młodzi Odkrywcy, razem z dr. hab. Stanisławem A. Różańskim, prof. ANS próbowali dociec jak duże jest ucho igielne? Spotkanie składało się z dwóch części: teoretycznej, podczas której dzieci poznały podstawowe zagadnienia związane ze zjawiskiem interferencji i dyfrakcji światła na niewielkich przeszkodach, budowę i zasadę działania mikroskopu oraz zasadę działania lasera i własności światła laserowego. Podczas części praktycznej studenci dokonywali obserwacji małych przedmiotów pod mikroskopem, a następnie obserwowali obrazy dyfrakcyjno-interferencyjne tworzone na ekranie po przejściu światła laserowego przez niewielkie przeszkody. 

>> LINK << 

W sobotę, 26 listopada 2016 r., Młodzi Odkrywcy na podstawie doświadczeń, prowadzonych przez dra hab. Stanisława A. Różańskiego, prof. ANS, potwierdzali istnienie ciśnienia atmosferycznego, siły nośnej, siły wyporu, sprężania i rozprężania, składu chemicznego powietrza, itp. Wykład ilustrowany był licznymi doświadczeniami.
W trakcie pokazów zademonstrowano między innymi:

  • wpływ ciśnienia wywartego na ciecz na prędkość i kierunek jej wypływu (prawo Pascala),
  • wpływ ciśnienia wywartego na ciecz na pływanie ciał w zanurzeniu – nurek Kartezjusza,
  • zjawisko implozji z wykorzystaniem kondensacji pary wodnej,
  • tworzenie próżni w naczyniu z wykorzystanie pompy próżniowej – baloniki pod kloszem próżniowym,
  • wpływ temperatury na ciśnienie gazu – doświadczenia z balonami i butelkami,
  • wpływ spalania tlenu na tworzenie się podciśnienia w naczyniu, itp.

>> LINK << 

W wykładzie uczestniczyła grupa około 60 studentów AMO – grupa dzieci ze szkół podstawowych.

16 kwietnia 2015 r. studenci Akademii Młodych Odkrywców ANS w Pile poznawali tajniki nauk ścisłych: chemii, fizyki i mineraologii.

Zajęcia pt. Co to jest światło i w jaki sposób przenosi informacje?, poprowadził dr hab. Stanisław A. Różański., prof. ANS Wykład został ilustrowany takimi pokazami jak: świecenie atomów – lampy spektralne wypełnione różnymi gazami (Ar, Ne, H2), promieniowanie termiczne – radiometr Crookesa, widmo światła białego – doświadczenie Newtona z pryzmatem, własności światła laserowego – skolimowanie, monochromatyczność, spójność, doświadczenia ze światłem – zjawisko interferencji i dyfrakcji na pojedynczej szczelinie, doświadczenie Younga, siatka dyfrakcyjna, jedwabna tkanina jako dwuwymiarowa siatka dyfrakcyjna, polaryzacja światła, przekazywanie informacji za pomocą wiązki światła lub światłowodu – modulowany laser He-Ne. Studenci doświadczali kontaktu z kulą plazmową. Na koniec spotkania Profesor oczarował młodych ludzi „zabierając” im cienie.

>> LINK << 

W sobotnie popołudnie (19 maja 2012 r.) Studenci Akademii Młodych Odkrywców zgłębiali wiedzę z fizyki, poznając m.in. figury Chladniego, zjawisko fal na wodzie, zjawisko dudnień, rezonansu akustycznego, drgań na strunie i sznurze, zjawisko drgań własnych kieliszków, obrazowanie dźwięków za pomocą płomieni (rura Rubensa). Z powodzeniem udało się przeprowadzić „doświadczenie z beczką” - prezentacja ciśnienia atmosferycznego. Zajęcia poprowadził dr hab. Stanisław A. Różański., prof. ANS

W wykładzie uczestniczyła grupa około 70 studentów AMO – grupa dzieci ze szkół podstawowych.

>> LINK <<

Najmłodsi z wizytą w ANS w Pile

W ramach Akademii Młodych Odkrywców Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile gościła w dniach 22 i 28 listopada 2012 r. uczniów Zespołu Szkół im. Janusza Korczaka w Szydłowie oraz Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół w Miasteczku Krajeńskim (punkt filialny w Grabionnej). Najmłodsi uczestniczyli między innymi w zajęciach   z fizyki poznając m.in. figury Chladniego, zjawisko fal na wodzie, zjawisko dudnień, rezonansu akustycznego, drgań na strunie i sznurze, zjawisko drgań własnych kieliszków, obrazowanie dźwięków za pomocą płomieni (rura Rubensa), doświadczenia z kołem rowerowym i krzesłem obrotowym oraz szereg doświadczeń z ciśnieniem atmosferycznym. Zajęcia poprowadził dr hab. Stanisław A. Różański, prof. ANS.

Projekt Szlifowanie Diamentów

W ramach projektu „Akademia Młodych Odkrywców 2.0 – z pasji do nauki!”  realizowałem w latach 2018-2020 opracowane przeze mnie zadanie Szlifowanie Diamentów

amo_logotypy_2019.jpg

W ramach zadania Szlifowanie Diamentów, brali udział uczniowie (36 osób) w wieku 14-16 lat, którzy zakwalifikowali się co najmniej do etapu rejonowego konkursów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych (chemia, biologia, fizyka, matematyka) organizowanego przez Kuratorium Oświaty, lub którzy zostali laureatami konkursów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych (przyroda, chemia, biologia, fizyka, matematyka) organizowanych przez Gminę Piła, lub te osoby, które z co najmniej 2 przedmiotów (przyroda, chemia, biologia, fizyka, matematyka) uzyskały na świadectwie oceny bardzo dobre i/lub celujące (w roku szkolnym 2018/2019).

W ramach zadania Szlifowanie Diamentów uczniowie wzięli udział w dwóch cyklach zajęć obejmujących tematykę z zakresu dziedzin matematyczno-fizycznych – 9 spotkań, realizowanych w soboty, w wymiarze 6 h.

Zrealizowano następujące tematy  z zakresu dziedzin matematyczno-fizycznych:

  1. Muzyka oczami fizyka
  2. Jak powstaje światło i jak je wykorzystujemy
  3. Drgania i fal mechaniczne w otaczającym nas świecie
  4. Czy można chodzić po wodzie
  5. Ciśnieni wokół nas
  6. Wszechobecne promieniowanie
  7. Materia w niskich temperaturach
  8. Energia i odnawialne źródła energii
  9. Jak elektrony zrewolucjonizowały życie człowieka

Dostęp do relacji fotograficznej oraz rozszerzonego opisu każdego spotkania jest możliwy po przejści do paneli poniżej. 

ue-projekt.jpg

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"